donderdag 5 juli 2012

We zijn nu bij Jazztel

Jazztel Wi-Fi router model  HG 622 Huawei

Swingende Jazztel? Snelheid maal 3 voor dezelfde prijs.

In maart was ik al aan het twijfelen, zie de blogpost van maart, om over te stappen naar Jazztel voor breedband internet + telefoon en toen ik ongeveer een maand geleden een overtuigende telefonist aan de lijn kreeg die opbelde om Jazztel te promoten heb ik me laten overhalen om over te stappen van de 10 Mb van Yacom total naar de promotie voor 30 Mb van Jazztel voor dezelfde prijs als wat ik bij Yacom betaal, ongeveer 40 euro per maand voor 10Mb capaciteit. Dat klonk aanlokkelijk en dus heb ik mijn akkoord gegeven via de telefoon. Dit heet officieel dan Internet Premium 30 en het is gebaseerd op VDSL 2 technologie.

Wat is VDSL2? 

Hieronder de definitie van Wikipedia:
VDSL2 (Very-High-Bit-Rate Digital Subscriber Line 2) Línea digital de abonado de muy alta tasa de transferencia, que aprovecha la actual infraestructura telefónica de pares de cobre.
vertaling: digitale verbinding  voor abonnees met een zeer hoge transfercapaciteit die gebruik maakt van de bestaande infrastructuur voor telefonie met een paar van koperdraden.
Met die techniek was het volgens de telefonist van Jazztel mogelijk om waar wij wonen een snelheid te behalen tot 30 Mb. De centrale staat niet te ver en de kans zat erin dat het ging lukken. Maar......

Van 30 Mb naar 12 Mb dan maar

Ik kreeg netjes zoals beloofd de Wi-Fi Router, mooi model trouwens, en ging die meteen maar aansluiten met hoog gespannen verwachting i.v.m. de snelheid. Helaas de snelheid kwam zelfs niet boven de 10 Mb uit en ik heb dan meteen maar met enige verontwaardiging gebeld met de klantendienst van Jazztel. 
Ik kreeg een persoon aan de lijn die me exact kon uitleggen hoe ik kon zien welke snelheid er toekomt bij het telefoon aftakpunt en hoeveel er uiteindelijk overblijft tot het signaal bij de computer is. Daar gingen zowat 5Mb verloren. 
Aangezien ze de snelheid van 30 Mb voor mijn aansluiting niet konden aanbieden kreeg ik meteen het voorstel om de aanbieding voor 12Mb van 15,95 euro per maand in de plaats te nemen. Dit heb ik dan geaccepteerd en nu heb ik grofweg dezelfde snelheid als vroeger maar ik betaal minder per maand.

Wat biedt JAZZTEL 12 MB + llamadas ?

  • ADSL met snelheid tot 12 Mbps download / 2,5 Mbps upload
  • telefoongesprekken nationaal (in Spanje) inbegrepen
  • 30 minuten per maand, voor altijd gratis bellen naar mobiele telefoons (binnen Spanje)
  • geen verplichting om bij Jazztel te blijven voor een bepaalde minimum periode (sin compromiso de permanencia).
  • Wi-Fi router 11N met USB aansluiting gratis inbegrepen
  • Garantie niet tevreden, geld terug gedurende 75 eerste dagen
  • tot 5 e-mail adressen

Conclusie:

VDSL2 kan Very High Bit Rate zijn, maar dat hangt af van de plaats waar je woont en ook nog eens van de afstand tot het dichtste vertakpunt van de telefoonlijnen in de straat of urbanización. 
In elk geval kreeg ik een degelijke uitleg, een goede klantendienstverlening en uiteindelijk ben ik ongeveer tien euro goedkoper uit per maand. Jazztel heeft er een klant bij en de algemene tevredenheidsscore van 8,2 op tien voor het product van Jazztel 12Mb voor 15,95 € per maand (+15 euro voor de telefoonlijn) is voor de geboden service en snelheid zeker goed te noemen. Bovendien is het een voordeel dat de telefoon niet via Voip werkt zoals bij Yacom, zo blijft de lijn vrij voor telefonie als je op internet zit en gaat er daarvan ook geen bandbreedte verloren.
+++ voor Jazztel!